Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Agendacommissie raad

maandag 19 april 2021

19:30 - 20:30
Locatie

Teams sessie

Voorzitter
A.B. Stapelkamp

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

  3. 3

  4. 4

    Bijgevoegd. Bezien welke onderwerpen eventueel geagendeerd worden voor de verschillende vergaderingen.
    Bespreken.

  5. 6

    U treft de aangepaste lijst aan.
    Voorgesteld wordt in te stemmen met aangepaste lijst.

  6. 7

    In de vorige vergadering is de terugkoppeling van werkgroepen in de gemeenteraad besproken. Zie besluitenlijst van 8 maart. Afgesproken dat dit in de fracties wordt besproken en opnieuw geagendeerd wordt voor deze vergadering.

  7. 8

  8. 9

    Deze brief is – op verzoek van de bewonersgroepen – op de lijst van ingekomen stukken van de raadsvergadering van 20 april geplaatst. De raad wordt voorgesteld te berichten conform de bij de stukken gevoegde concept-brief.

  9. 10

    In het “benen op tafel overleg” tussen de fractievoorzitters en het college op 20 januari jl.  is afgesproken dat de driehoek een evaluatie van het raadsprogramma voorbereid. De driehoek heeft verschillende vragen opgesteld en tot 6 april konden raadsleden, raadsvolgers en collegeleden deze vragen over de evaluatie van het raadsprogramma invullen. Wij hebben 25 reacties ontvangen. Deze reactie worden momenteel verwerkt in een notitie. Het voorstel is om deze notitie te bespreken in het overleg tussen college en fractievoorzitters. Het is de bedoeling dat de MT-leden hiervoor ook worden uitgenodigd. Het opstellen en uitvoeren van een Raadsprogramma heeft nl. gevolgen voor de ambtelijke organisatie.


    Op zaterdag 10 april heeft mevrouw Van Kalken voor de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden een webinar gegeven over raads en coalitieakkoorden. Zie
    https://ntp.webinargeek.com/watch/replay/896897/f844a5025d235fb73533547e40feb8e3/
    Zij doet onderzoek naar de ontwikkelingen van het raadsakkoord. Wellicht is het een idee om de resultaten van onze evaluatie aan haar voor te leggen en haar te vragen of zij bereid is om ons te adviseren over deze evaluatie en dit te bespreken in bovengenoemd overleg.
    Bespreken.

  10. 11

    a.    Voorjaarsnota 2021.
    Tkn. In het kader van de Voorjaarsnota heeft de griffie voor het jaar 2022 een extra bijdrage gevraagd van € 2500 voor afscheid oude raad en installatie nieuwe raad. Tevens is verzocht om het huidige opleidingsbudget voor de nieuwe raad in 2022 te verhogen naar € 15.000. Tot slot is € 2.500 gevraagd voor de raadspagina. (zie agendapunt 8)


    b.    Office 365.
    Tkn. De raad van Aalten maakt gebruik van onze ICT Microsoft  tenant (Een tenant is een omgeving die gecreëerd wordt bij Microsoft voor een organisatie). Hierdoor kan de raad gebruik maken van o.a. Teams. Deze tenant is aangemaakt voor de gehele ICT samenwerking en er is geen onderscheid tussen de raad en de ambtelijke organisatie. Beveiligingstechnisch kan dit in de toekomst tot problemen gaan leiden. Dat bleek ook in Hof van Twente. Dit wordt nu opgelost door bepaalde onderdelen van Microsoft uit te schakelen, waardoor de informatieveiligheid gegarandeerd is. Maar dit geeft geen structurele oplossing. Ook kan de raad niet volledig gebruik maken van de functionaliteiten die Microsoft nu biedt. ICT gaat daarom voor de raad van Aalten een aparte tenant maken. Hierdoor kan ICT ook meer Microsoft functionaliteiten aanbieden aan de raad van Aalten. Om een aparte tenant te maken moet het mailadres van de raadleden en fractievolgers veranderd worden (nu "raadslid.naam@aalten.nl"; wordt "naam@raadaalten.nl"). ICT maakt een plan van aanpak om dit zorgvuldig en soepel door te voeren, zodat de raadsleden en fractieleden meer functionaliteit beschikbaar krijgen. De planning is dat e.e.a. wordt doorgevoerd in de periode 15 juli-15 augustus. Nadere informatie volgt z.s.m.


    c.    Terrassen
    De heer Van der Graaff wil een vraag stellen m.b.t. de opening van terrassen in de gemeente Aalten.

  11. 12
    Sluiting